آدرس شرکت

تهران، نیاوران

۰۲۱-۲۶۱۵۸۹۳۲

شنبه تا پنجشنبه 9 الی 17

آشنایی با انواع بولدوزر و انواع تیغه‌ها

آشنایی با انواع بولدوزر و انواع تیغه‌ها

اگر قرار باشد از انواع بولدوزر نام برد، یک راه این است که کاربردهای آن را دسته بندی کرد. بولدوزرها، ماشین آلات قدرتمند ساختمانی هستند که عمدتاً فعالیت‌هایی نظیر هل دادن، خاک برداری، تخریب و تسطیح مواد ساختمانی را انجام می‌دهند. برای خرید بولدوزر دست دوم یا تعمیر بولدوزر باید ابتدا دید خوبی نسبت به مدل‌های آن و همینطور انواع تیغه بولدوزر داشته باشید.

در تعریف کلی بولدوزر همان تراکتوری است که در جلوی آن تیغه استفاده شده و ماشینی خودگردان با چرخ لاستیکی یا چرخ زنجیری، با تجهیزاتی که دارای ملحقاتی باقابلیت تنظیم از نظر حجم است.

انواع بولدوزر یک تیغه در جلوی خود و یک ناخن نصب شده در پشت خود دارند.

تیغه مواد را از محلی بجای دیگر حرکت می‌دهند و ناخن نیز زمین را خراش می‌دهد تا انتقال مواد آسان‌تر انجام شود. تیغه‌ بولدوزرها توانایی حرکت و چرخش جزئی را دارد که تا فرایند شیب دهی یا انتقال به طرفین را انجام دهند.

اولین دوزر روی پلتفرم تراکتور فوردسان ساخته شد. در سال ۱۹۲۳ میلادی، یک کشاورز جوان به نام جیمز کامینگز و یک نقشه‌کش به نام جی اِرل مکلود اولین ویلدوزر را ساختند. بعدها کاترپیلار این تیغه را روی تراکتورهای خود گذاشت. به این صورت بود که استفاده از این دستگاه رواج یافت.

این ماشین ساختمانی با داشتن تیغه فولادی قادر به جابه‌جا کردن انواع خاک، شن، ماسه و نخاله در حجم زیاد است که در انجام پروژه‌های ساختمانی قدرت بولدوزر را نمی‌توان نادیده گرفت.

در کنار محل‌های ساخت و ساز اغلب بولدوزرهایی هستند که فعالیت‌های مختلف را انجام می‌دهند. از جمله مزیت این گروه از ماشین آلات توانایی تغییر نوع تیغه و افزایش بهره‌وری آن با استفاده از انواع ابزارهای جانبی است که بر روی این ماشین آلات نصب می‌شود.

در این مقاله نگاهی به انواع بولدوزر و نحوه انتخاب آنها بر اساس نوع فعالیت می‌اندازیم.

انواع بولدوزر

انواع مختلفی از بولدوزرها وجود دارند که بسته به نوع و حجم فعالیت انتخاب می‌شوند.

هرچند که می‌توان بر اساس نوع فعالیت، نوع تیغه بولدوزر را تغییر داد تا عملکرد بهتری داشته باشد؛ اما باید حجم موتور و توان دستگاه را نیز موردتوجه قرار داد تا از آسیب رسیدن به دستگاه جلوگیری شود.

به‌طورکلی انواع بولدوزر بر اساس نوع عملیات اجرایی به چند دسته تقسیم می‌شوند که شامل:

  • بلدوزر کوچک
  • بلدوزر متوسط
  • بلدوزر بزرگ
  • بلدوزر جمع‌آوری مواد زائد

یک تقسیم‌بندی دیگر نیز داریم که بر اساس نوع تراکتور است که شامل:

  • بولدوزر چرخ لاستیکی
  • بولدوزر چرخ زنجیری

بولدوزر چرخ لاستیکی

بولدوزرهای چرخ لاستیکی یکی از انواع بولدوزر کاربردی است. این بولدوزرها به فرمان هیدرولیکی مجهز هستند که به علت داشتن چرخ نیز امکان مانور زیاد حتی در فضاهای کوچک را نیز دارند.

بولدوزر چرخ لاستیکی با لاستیک‌های خود امکان حرکت بر روی خاک نرم را نیز دارد و معمولاً برای پروژه‌های سبک‌تر مورداستفاده قرار می‌گیرند که شامل پروژه‌های: راهسازی، محوطه سازی و توسعه شهری می‌شود.

از مزایای استفاده از بولدوزر چرخ لاستیکی می‌توان به سرعت بالا، قدرت استفاده در فواصل طولانی اشاره کرد.

blog

بولدوزر چرخ زنجیری

بولدوزرهای چرخ زنجیری نوع دیگری از بولدوزر با توان بالاتر است که می‌توانند برای حمل مواد سنگین استفاده شوند و به بولدوزرهای خزنده مشهور هستند.

در خرید بولدوزر دست دوم یا نو باید به نیاز خود توجه کنید. به علت زنجیری بودن چرخ‌های این بولدوزر امکان حرکت و جابه‌جایی در مسیرهای سخت و ناهموار راحت‌تر است.

این بولدوزرها تا رسیدن به محل پروژه باید حمل شوند؛ زیرا چرخ‌های زنجیری آن به آسفالت آسیب می‌رساند.

برخی از بولدوزرهای چرخ زنجیری ریپر نیز دارند که در هموار کردن زمین از آن استفاده می‌شود.

blog

ریپر چیست؟

ریپر یا شیار زن، قطعه‌ای دراز و چنگال مانند است که در پشت بولدوزر نصب می‌شود که می‌تواند در دو نوع تک ساق SINGLE SHANK   یا چندین ساق MULTI SHANK  باشد.

با استفاده از ریپر ابتدا زمین را سست کرده تا حرکت آسان شود و سپس توسط بولدوزرعملیات حفاری صورت می‌گیرد.

به‌طورکلی ریپرها وظایف زیر را برعهده دارند:

  • سست کردن زمین‌های سخت و سنگی برای انجام عملیات حفاری در این زمین‌ها
  • برای کندن سطح آسفالت‌های کهنه
  • آماده کردن منطقه برای کار اسکریپر و گریدر
  • برای شکستن رویه‌های بتنی و دال‌های بتنی
  • برای پاک کردن و کندن ریشه‌های درختان

blog

ریپرها خود نیز انواع متفاوتی دارند که در صورت نیاز به تعمیر بولدوزر باید با نوع آن آشنایی داشته باشید که  شامل سه نوع ریپر مفصلی، ریپر شعاعی یا ثابت و ریپر با زاویه متغیر می‌شوند.

مزایای استفاده از بولدوزرهای چرخ زنجیری:

  • توانایی ارائه نیروی کششی بیشتر به‌خصوص در زمین‌های سست و گل‌آلود
  • قابلیت شناوری بیشتر به دلیل فشار کمتر در زیر چرخ‌ها
  • توانایی حرکت بر روی زمین‌های گلی و ناهموار
  • توانایی بیشتر برای کار در پروژه‌های عمرانی
  • توانایی انجام کار در زمین‌های سنگلاخی

درصورت نیاز به واردات بولدوزر و قطعات آن با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

حالا به بررسی سایر دسته‌بندی بولدوزرها می‌پردازیم:

بولدوزرهای کوچک یا مینی بولدوزر:

در میان انواع بولدوزر ، بولدوزرهای مینی در پروژه‌هایی با فضا و دسترسی محدود بسیار مناسب هستند که سرعت عمل بالایی نیز دارند.

blog

بولدوزرهای حمل مواد زائد و زباله:

این گروه از بولدوزرها به طور خاص برای عملیات جمع‌آوری زباله تهیه شده‌اند.

بولدوزرهای حمل زباله اغلب دارای تجهیزات صنعتی ویژه‌ای مانند تیغه‌هایی با توری مشبک اشغال گیر یا محافظ‌هایی برای جلوگیری از ورود زباله به دستگاه هستند. بولدوزرهای حمل زباله معمولاً در محل‌های دفن زباله، مراکز بازیافت و مراکز جمع‌آوری ضایعات استفاده می‌شوند. برای خرید بولدوزر دست دوم یا نو از این نوع، باید به قطعات آن توجه کنید.

blog

انواع بولدوزر و تیغه‌های آنها

حالا به سراغ بررسی تیغه‌هایی می‌رویم که بر روی بولدوزرها نصب می‌شوند. شناخت این تیغه‌ها در زمان تعمیر بولدوزر اهمیت پیدا می‌کند و بر اساس نوع پروژه و حجم فعالیت به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند:

 تیغه ANGLE DOZER  یا تیغه A

این تیغه معمولاً می‌تواند در شرایط عادی، زاویه حدود ۳۰ درجه نسبت به طرفین پیدا کند. از این تیغه برای برش کناره‌ها، ایجاد خاکریز، آماده‌سازی و بهسازی راه و حفر گودال استفاده می‌شود. انتهای این تیغه فاقد حرکت به سمت جلو و عقب است.

blog

تیغه صاف و صاف چرخان Straight & S-Tilt Dozer (S&ST)

این تیغه نسبت به سایر تیغه‌ها کوچک‌تر است در نتیجه قدرت مانور بالاتری دارد و اطراف آن باله ندارد. این تیغه بدون قوس است و حالت صافی دارد که از آن برای تسطیح افقی یا شیب‌دار، جابه‌جایی سطوح کم‌عمق، تمیز کردن زمین، فشردن خاک و …استفاده می‌کنند.

blog

تیغه یونیورسال و یونیورسال چرخان U&UT(Universal & U Tilt Dozer)

این تیغه به علت داشتن انحنا و بغل‌های بزرگ برای حمل و جابه‌جایی مواد سنگین از قبيل بازسازي زمين، انباشته ساختن و دپو کردن مصـالح و جمع‌آوری مصالح براي لودرها در مسافت‌های طولانی کاربردی است. این تیغه علاوه بر تسطیح سطوح کار پاک‌سازی را نیز انجام می‌دهد.

تیغه یونیورسال حرکت قسمت فوقانی تیغه را به جلو و عقب امکان‌پذیر می‌کند.

blog

تیغه نیمه یونیورسال و نیمه یونیورسال چرخان Semi-Universal & Semi-

Universal Tilt Dozer (SU&SUT)

این تیغه کوچک‌تر از تیغه یونیورسال است و انحنای کمتر و بغل‌های باریک‌تری دارد و برای هل دادن سنگ‌های بزرگ نظیر سنگ معادن کاربردی است.

تیغه پات Power Angle-Tilt Dozer (PAT)

تیغه پت یک تیغه بولدوزر با حالت منحنی است که به آن امکان برش دادن به موادی مانند خاک و سنگ را می دهد. این تیغه برای کارهای گودبرداری بسیار کاربردی است و همچنین می توان از آن برای لایه برداری و تسطیح نیز استفاده کرد.

blog

تیغه ضربه گیر یا کوشن CUSHION DOZER (C)

از این تیغه برای هل دادن برخی از ماشین آلات استفاده می‌شود و ضربات ناشی از اصطکاک سایر ماشین آلات را جذب می‌کند و  قابلیت حرکت به بالا و پایین را دارد.

blog

تیغه وی V Shear Blade Dozer (V)

این تیغه جهت از بین بردن بوته‌ها و درختان بر روی سطح زمین استفاده می‌شود و همچنین جهت تمیز کردن زمین از درخت‌ها و سنگ‌ها نیز کاربرد دارد.

blog

 

سخن پایانی در شناخت انواع بولدوزر و تیغه‌های آن

در این مقاله به بررسی انواع بولدوزر و انواع تیغه هایی که به آن وصل می‌شوند پرداختیم که انتخاب نوع آنها با سختی پروژه و محل فعالیت نقش مستقیمی دارد.

جدا از بحث عملکرد در هنگام نیاز به تعمیر و خرابی تیغه ها با آگاهی از نوع تیغه می‌توان سریع تر مشکل را برطرف کرد و از آسیب دیدن بیشتر دستگاه جلوگیری کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

1 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته بندی مقالات


آخرین مقالات


بندر صحار
بندر صحار
27 تیر
واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی
واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی
23 تیر
صادرات میوه به عمان
صادرات میوه به عمان
20 تیر
ترخیص کالا در گمرک عمان
ترخیص کالا در گمرک عمان
18 تیر
صادرات آب معدنی به عمان
صادرات آب معدنی به عمان
16 تیر
صادرات لبنیات به عمان
صادرات لبنیات به عمان
13 تیر